Schut Aquarel Papier

Aquarel, Art, Watercolour
Snow in Woodstock

John Pike Art

Een tijdje geleden werd ik benaderd door de Nederlandse papierfabriek Schut met de vraag of ik bekend was met hun producten met name in aquarelpapier, uiteraard kende ik Schut, vooral omdat als je begint met aquarel-leren iedereen wel de Terschelling Classic probeert, of anders wel zo een blok met een verjaardag ontvangt, als cadeau van mensen bekend met uw hobby.
Je leest je ook boeken over die hobby, en een van mijn eerste boeken was het boek van John Pike watercolors, toentertijd uitgegeven door uitgeverij Gaade

Als je net begint, en je ziet de schilderijen van John Pike, en de meeste op groot formaat 56 X 76 cm op 660 grams Arches papier, dan denk je, als ik zo wil leren schilderen, moet ik dat papier hebben!
Nou, toen ik in de winkel kwam, zakte mij de moed al in de schoenen, want het 660 grams was erg duur, en als je net begint, wil je niet 16 gulden voor een vel papier betalen.|
Maar er was hoop, ze hadden ook goedkopere soorten 300 grams en 185 grams.
Je koopt naast boeken ook tijdschriften, daar had je Bob Tomanovic de prachtige kleurschakeringen maakte met W&N verf op Fabriano Grana Fina, dus naar die verf, en papier. Een deceptie, want de verf is wel goed, maar Fabriano is erg zacht, en als je niet de vastberadenheid hebt van een aquarellist die weet wat die doen moet, kom je met allerlei vlekken te zitten, die niet mooi zijn.
En alle kleur leek met de helft in het papier te verdwijnen. Maar ook dit ligt aan de ervaring van de schilder. Dus geen papier voor beginners!
Dus ik bleef min of meer bij het Arches hangen, achteraf zonde, want als ik er op terug kijk heb ik veel geld uitgegeven aan aquarellen die allemaal zo de vuilnisbak in zijn gegaan.

Ik zag wel Schutpapier liggen bij de verschillende winkels, maar ik keek meestal alleen naar de Noblesse, (100% rag) en die was net zo duur als Arches, dus ging ik voor het bekende.
Onbekend maakt onbemind nietwaar?
En Terschelling was helemaal het aankijken niet waard vond ik, want dat was uit mijn beginperiode, en daar wil ik ver vandaan blijven, die tijd dat ik nog niet kon schilderen.

Totdat ik dus door Schut-papier benaderd werd, en ik een collectie thuisgestuurd kreeg van Terschelling, en dan drie soorten, ik wist niet eens dat ze drie soorten hadden?
Ze stuurde mij de glad hot pressed, de Classic, u weet wel met dat fijne korreltje en de Ruw, nu is deze ruw niet wat u zou denken, maar dit papier heeft een lichte welving, en niet een ruwe korrel.

1544464_10201073318270081_2252294330223994807_n
Omdat mij het oppervlak van de ruwe Terschelling mij het meest aantrok, ben ik daarmee begonnen.
Het is een prachtig mat papier, dat ook mat opdroogt. De lucht en lichte voorgrond is in een keer opgezet, daar overheen is het groen op de voorgrond en de blauwe lijn in de verte gemaakt.
De vuurtoren had ik uitgespaard. Nu liggen er in de duinen niet veel stenen, maar ik maakte ze toch omdat nu eenmaal een leuker plaatje opleverde, en Schilderen is Liegen zegt Kees van Aalst.
10153759_10201078124750240_2959866017228787515_n
De Tweede aquarel op Terschelling Ruw was van het plaatsje Honfleur, door veel schilders gedaan, waaronder Edward Wesson, Edward Seago en John Yardley, ongetwijfeld door veel andere ook, maar deze drie bekoren mij het meest. Eerst werd er een lichte kleur in verschillende schakeringen over het hele vel aangebracht, waarbij ik wel in gedacht hield waar de lichte partijen op het onderwerp moesten komen, daarna werd met dezelfde kleuren de huizenrij aangebracht, waar ik de ramen uitspaarde, en ik probeerde dit met een losse hand te doen, het moet geen net raamwerk worden van vierkantjes. En ik gebruikte flink wat water. De roest roodbruine boom is in werkelijkheid groen, maar paste niet in het geheel, nu rood ook eenmaal de eigenschap heeft om onmiddellijk de aandacht te trekken, is dat mooi meegenomen! Hierna het water en de simpel gehouden weerspiegelingen, en wat donkere details rond de focus.
Het prettige van Schut Terschelling is dat als je wat te donker gaat, je het makkelijk kan terug nemen, je kunt bijna terug op het witte papier zelfs.
Ik vind dat je voor de prijs van Terschelling een prima papier aquarelpapier hebt waarop je verschillende technieken kan toepassen!
10246472_10201087370781385_199599697636254797_n

Het 100% katoen papier, en het topproduct van Schut heet Noblesse,
ik had hoge verwachtingen van dit papier,het voelt lekker aan
en heeft een mooie structuur die er regelmatig uitziet.

buy_now_schut_noblesse
De eerste streken gaan erop, en ja het blijven zachte overgangen, en het papier blijft net lang genoeg nat om in een nat in nat techniek door te werken, ik maak bijna nooit mijn papier nat van te voren, maar schilder met een groot penseel, en introduceer in die wassing mijn zachte andere kleuren, kans op mislukking is wel groter, maar het is ook een techniek die je iets meer houvast geeft en je meer de leiding kan nemen dan op een kletsnat vel.

Lucht en water worden in een keer opgezet, een tweede laag voor de achtergrond, daarna het molentje en dijk als derde laag. kleuren blijven mooi! Ik merk wel dat dit papier een lagere verzadiging heeft dan bv Arches of Saunders, waarbij je onbeperkt kleur kan blijven introduceren.
Bij Noblesse blijft die teveel aan kleur als een soort cluster van pigment op het papier liggen.
Later na droging haal je die makkelijk ook weer weg.
Dit is echter meer een voordeel dan een nadeel, omdat ik zo gewend ben aan die zuigende papier soorten, gebruik ik meer pigment dan nodig is. Kleur die je mengt, en op het papier zet, blijft bijna precies zo staan!
10527645_10201531149275570_977363765452122050_n
Nu maar een tweede proberen, een beetje een abstract industrieel landschap.Rekening houdend met de eigenschappen van Noblesse, ging deze van een leien dakje.
Kleur over kleur, nat in nat, donkere partijen, oplichten, vervagen, allemaal goed!
Inmiddels heb ik twee blokken volgeschilderd, en ben uiterst tevreden.
Ik ga in ieder geval aan Schut vragen, of er naast deze Cold Pressed versie ook nog een echte ruwe gemaakt kan worden. 

1451311_10201718442717789_8353419519032277459_n

Tot hierbij mijn voorlopige verslag van Schut Aquarel papier
Er komt nog Flamboyant, Serene, Elegance, en natuurlijk Schut tekenpapier!

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.